Advanced Research in Microbial Metabolites & Technology
:: مقاله مرتبط با : جلد 1 ، شماره 1 , 1
Environmental education in schools, the necessities, challenges and solutions
نویسندگان :
کاربر همایش نگار1، مسلم مطلبی2، محبوبه مطلبی3،فرازنت(مسئول)1، آموزشکده محیط زیست کرج و موسسه غیرانتفاعی خردگرایان مطهر مشهد(مسئول)2، دانشگاه علوم پزشکی گناباد3
تعداد صفحات : 22
چکیده :
آموزش یکی از مؤثرترین مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعهی هر کشور است به گونهای که در قوانین اساسی و بنیادی همه کشورهای جهان جایگاه ویژهای دارد و یکی از كاركردهاي اساسي نظامهاي آموزش و پرورش، آموزش همگانی محيطزيست است. آموزش محیطزیست، بنیادیترین شیوه در حفاظت محیطزیست بوده و فرآیندی است که به افراد امکان میدهد به درک عمیقتری نسبت به مسائل زیستمحیطی دست یافته و مهارتهای لازم برای تصمیمگیری آگاهانه و مسئولانه را بیاموزند. به همین منظور در اصل پنجاهم قانون اساسی و برنامهی چهارم توسعهی کشور به طور جدی به بحث آموزش محیطزیست پرداخته شده است. از آنجاییکه بسیاری از تهدیدها و بحرانهای زیستمحیطی، تخریب منابع و آلودگیهای محیطزیست، نتیجهی فعالیتهای انسانی است، تردیدی نیست که با آموزشهای مستمر و هدفدار اقشار مختلف جامعه، میتوان زمينه ايجاد و شكلگيري يك جامعهی انساني سالم، پيشرفته و كارآمد را فراهم ساخت. این پژوهش به بررسی وضعیت و ضرورت آموزشهای زیستمحیطی در مدارس میپردازد كه با تكيه بر مطالعات كتابخانهاي، اسنادي و نتايج گزارشها، كنفرانسها و اجلاسهاي ملی و بینالمللی و همچنین اسناد بالادستی و منابع معتبر بینالمللی، صورت گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد با وجود اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، با توجه به بیتفاوتیها، تخریبها و سوءاستفادههای بیشمار از محیطزیست کشور، آموزش محیطزیست در ایران در مراحل اولیه قرار دارد و از سویی فاصلهی بسیار زیادی با اکثر کشورهای جهان دارد. لذا تحول سیاستها و برنامههای نهادهای مرتبط با امر آموزش برای پشتیبانی از آموزشهای محیطزیستی بیش از پیش ضروری به نظر میرسد و تحقق و اجرایی شدن مشارکت همگانی در حفظ محیطزیست کشور نیازمند آگاهسازی شهروندان نسبت به اهمیت محیطزیست و نقش آنها در زندگی و رفاه انسان و ضرورت جلوگیری از تخریب و آلودگی محیطزیست میباشد. برای این منظور علاوه بر فرهنگسازی و آموزشهای همگانی در رسانههای جمعی، ارائهی آموزشهای زیستمحیطی در مهد کودکها، مدارس و مراکز آموزش عالی و راهاندازی و گسترش مدارس زیستمحیطی پیشنهاد می گردد.
موضوع : علوم پایه، علوم انسانی
کلمات کلیدی : آموزش، آموزش محیط زیست، مدارس زیست محیطی، حفاظت محیط زیست
کلمات کلیدی انگلیسی: Education, environmental education, environmental schools, environmental protection
مراجع :
باقرنژاد، رقیه و قاسمزاده، ابوالفضل (۱۳۹۴). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، کنفرانس ملی روانشناسی علوم تربیتی و اجتماعی، مازندران، موسسه علمی تحقیقاتی کومه علم آوران دانش
حیات، علیاصغر؛ اسمی، کرامت؛ رضایی، ریتا و نبیئی، پریسا (1396). رابطه هیجانهای تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. ۹ (۴)، 29-20.
رضایی، علی محمد؛ حسینیمنش، سیده زینب؛ مکوندحسینی، شاهرخ و اکبریبلوطبنگان، افضل (1393). رابطه خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی: نقش میانجی انگیزه پیشرفت. فصلنامهعلمی،پژوهشیابتکاروخلاقیتدرعلومانسانی. 4(3)، 53-33.
نوری، فریده؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم و سعادتمند، زهره (1394). بررسی رابطه بین خودباوری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در درس فیزیک مبتنی بر انگیزه تحصیلی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). 12(19)، 89-75.
همتی، نگین؛ نوشادی، ناصر و نیکدل، فریبرز (1396). ارائه مدل ساختاری انگیزش تحصیلی و مشغولیت عاطفی: میانجیگری هیجانهای پیشرفت. اندیشههای نوین تربیتی. 13(3)، 144-123.
تعداد بازدید از مقاله : 96
تعداد دانلود فایل : 60
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1