Advanced Research in Microbial Metabolites & Technology
:: مقاله مرتبط با : جلد 4 ، شماره 2 , 1
Psychometric Characteristics of Academic Locus of Control Scale (ALCS) in High School Students
نویسندگان :
مسعود مرادی1، حمیدرضا خاکی2،دانشگاه اردکان(مسئول)1، دانشگاه اردکان2
تعداد صفحات : 55
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس منبع کنترل تحصیلی (ALCS) در دانشآموزان دوره متوسطه صورت گرفت. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول و دوم شهرستانهای اردکان و میبد بود که از بین آنها 604 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس منبع کنترل تحصیلی ترایس، منبع کنترل درونی-بیرونی و معدل نیمسال اول تحصیلی جمعآوری و با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و آزمون t نمونههای مستقل تحلیل شدند. روایی محتوایی و صوری مقیاس مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مقیاس منبع کنترل تحصیلی با منبع کنترل راتر و عملکرد تحصیلی دانشآموزان روایی همگرای معنی داری داشت(01/0>p). همچنین این مقیاس قادر به تمایز دانشآموزان دارای عملکرد تحصیلی بالا از دانشآموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین بود. بررسی روایی سازه مقیاس، ساختار تک بعدی آن را مورد تأیید قرار داد. پایایی بازآزمایی مقیاس در فاصله زمانی دو هفته 83/0 (01/0>p) و آلفای آن به شیوه کودر-ریچاردسون 71/0 بدست آمد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نسخه فارسی مقیاس منبع کنترل تحصیلی در نمونه ای از دانشآموزان شرکت کننده در پژوهش دارای روایی و پایایی قابل قبولی است.
موضوع : علوم انسانی، علوم انسانی
کلمات کلیدی : منبع کنترل تحصیلی روانسنجی روایی پایایی
مراجع :
بیات، فرزانه (1381). هنجاریابی مقیاس منبع کنترل درونی-بیرونی نوویکی-انستریکلند در دانشجویان. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
بهرامی، هادی (1394). آزمونهای روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
جعفری روشن، مرجان و اعتماد، مهرناز (1389). رابطه سبک اسناد و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه تحقیقات روانشناختی، 2(6)، 1-12.
حسنزاده، رمضان (1381). رابطه بین انگیزش (درونی- بیرونی) منبع کنترل (درونی- بیرونی) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 1(2)، 107-120.
خدیوی، اسداله و وکیلیمفاخری، افسانه (1390). رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه نواحی پنج گانه تبریز. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 4(13)، 47-71.
سلیماننژاد، اکبر و شهرآرای، مهرناز (1380). ارتباط منبع کنترل و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی. مجلهروانشناسی و علوم تربیتی(دانشگاه تهران)، 31(2)، 175-198.
صباغ، ع. (1376). مقایسه منبع کنترل در بیماران اسکیزوفرنی و افراد سالم. پایاننامه کارشناسیارشد چاپ نشده، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد.
کرمی، ابوالفضل (1397). آشنایی با آزمون سازی و آزمونهای روانی. تهران: انتشارات روانسنجی.
موفق، خلیل (1375). هنجاریابیمقیاسکنترلدرونیبیرونیراتر I-E برای دانشآموزان دبیرستان های مشهد، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومانسانی، دانشگاه فردوسی مشهد.
هومن ، حیدرعلی (1380). اندازه گیری روانی و تربیتی و فن تهیه تست. تهران: انتشارات سلسله.
تعداد بازدید از مقاله : 129
تعداد دانلود فایل : 25
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1