این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

:: مقاله مرتبط با : جلد 4 ، شماره 2 , 1

The Effectiveness Training of Emotional Working Memory on Reducing Behavioral Problems and Behavioral Inhibition in Students




نویسندگان :
مرجان سعیدی1، فرهاد قهرمان2،
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران(مسئول)1، دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرا2
تعداد صفحات : 8
چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کاهش مشکلات رفتاری و بازداری رفتاری دانش­آموزان دختر دوره­ی اول متوسطه انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه­ آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دوره­ی اول متوسطه ناحیه 5 شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه، نمونه­ای به حجم 30 نفر دارای مشکلات رفتاری بر اساس نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر فرم اولیاء و معلمان، بازداری رفتاری برو/ نرو و نرم­افزار حافظه کاری هیجانی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حافظه کاری هیجانی بر مشکلات رفتاری و بازداری رفتاری دانش­آموزان تأثیر معناداری دارد (05/0>P). در واقع آموزش حافظه کاری هیجانی باعث کاهش مشکلات رفتاری و بهبود بازداری رفتاری در دانش­آموزان می­شود. بنابراین با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش حافظه کاری هیجانی نقش مهمی در مشکلات رفتاری و بازداری رفتاری در دانش­آموزان دارد



موضوع : علوم انسانی، علوم انسانی
کلمات کلیدی : بازداری رفتاری مشکلات رفتاری حافظه کاری هیجانی
مراجع :
امیرطهماسب، گلناز؛ باقری، فریبرز و ابوالعمالی، خدیجه (1397). اثربخشی روش فرزندپروری مثبت بر مشکلات عاطفی-رفتاری کودکان با اختلال یادگیری در دوره ابتدایی. مجله علوم روانشناختی، 17(69)، 601-609.
حسنی، مژگان؛ نادی، محمدعلی؛ و سجادیان، ایلناز (1398). اثر بخشی آموزش مداخله شناختی-هیجانی-اجتماعی حافظه فعال بر بهبود تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان دختر پایه پنجم دبستان‌های تهران. مجله آموزش و ارزشیابی، 12(47)، 39-66.
صمیمی، زبیر؛ رامش، سمیه؛ افزون، جواد و کاظمی­رضایی، سیدعلی (1396). اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر بهبود حافظه نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. مجله روانشناسی شناختی، 5(1)، 66-76.
کردتمینی، مسلم (1394). تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در توانایی مهار شناختی- عاطفی و نظم جویی هیجان افراد دارای اضطراب صفت بالا.پایان­نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.
کردتمینی، مسلم؛ صمیمی، زبیر و رامش، سمیه (1394). اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی در بازداری رفتاری مبتلایان به اختلال وسواس فکری ـ عملی. مجله عصب روانشناسی، 1(3)، 9-22.
مسعودنیا، ابراهیم و پوررحیمیان، الهه (1395). بررسی رابطه بین بازی های رایانه­ای و بروز اختلالات رفتاری در میان دانشآموزان پسر دبستانی. مجله جامعه شناسی کاربردی، 27(3)، 117-134.
نجاتی، وحید و ایزدی­نجف آبادی، سارا (1391). اختلال روانی کلامی و حافظه کاری بستگان درجه یک کودکان مبتلا به اوتیسم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 14(3)، 109-114.
تعداد بازدید از مقاله : 78
تعداد دانلود فایل : 54

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 1 (test) دوره 1 (test)

مقالات پر بازدید