این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

:: مقاله مرتبط با : جلد 4 ، شماره 2 , 1

Relationship between Perception of classroom environment and academic avoidance: The mediating role of self- perception




نویسندگان :
محمدرضا نجفی1، کبری جمشیدی2،
دانشگادانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز،فارس، ه شیراز، ایران(مسئول)1، دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران2
تعداد صفحات : 5
چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌گری ادراک خود (ادراک کنترل و همانندسازی با مدرسه) در رابطه بین ادراک از محیط کلاس و تحصیل‌گریزی (بیزاری از تحصیل و مدرسه‌گریزی) دانش‌آموزان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان کلاس دهم شهر تهران است. مشارکت‌کنندگان شامل 661 دانش‌آموز کلاس دهم دبیرستان‌ها و هنرستان‌های شهر تهران بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامه ادراک از محیط کلاس (فراسر و همکاران، 1996) مقیاس ادراک خود (فال و روبرتز، 2012) و مقیاس تحصیل‌گریزی (خرمایی، 1393) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری با نرم افزار ایموس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد ادراک از محیط کلاس بر ادراک خود (همانندسازی با مدرسه و ادراک کنترل) دانش‌آموزان به صورت مثبت و معنی‌دار اثرگذار است و بر تحصیل‌گریزی (بیزاری از تحصیل و مدرسه‌گریزی) نیز به صورت منفی و معنی‌دار اثر دارد. ادراک از محیط کلاس همچنین با واسطه‌گری همانندسازی با مدرسه و ادراک کنترل توانست به طور غیرمستقیم تحصیل‌گریزی را پیش‌بینی کند. همچنین نتایج نشان داد افزایش ادراک از محیط کلاس در دانش‌آموزان از طریق همانندسازی با مدرسه و ادراک کنترل، موجبات کاهش تحصیل‌گریزی دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین طراحی فضاهای آموزشی مناسب و تعلیم کادر آموزشی در جهت رشد ادارک خود دانش‌آموزان به منظور پیشگیری از پیامدهای منفی تحصیلی امری ضروری به نظر می‌رسد.



موضوع : علوم انسانی، علوم انسانی
کلمات کلیدی : ادراک کلاس ادراک خود مدرسه‌گریزی همانندسازی با مدرسه
مراجع :
بای، نرگس، حسن‌آبادی، حمیدرضا و کاوسیان، جواد (1396). الگوی ساختاری باورهای شایستگی و ادراک از کالس درس با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان: نقش رفتارها و باورهای پیشرفت، 11، (41)1، 67-83.
خرمائی، فرهاد (1393). پیش‌بینی تحصیل‌گریزی بر اساس جهت‌گیری هدف با واسطه‌گری رویکردهای یادگیری، سومین کنفرانس ملی روان‌شناسی مدرسه.
نیکدل، فرهاد، کدیور، پروین، فرزاد، وحید و کریمی، یوسف (1389). بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه ادراک کلاس، سنجش آموزشی، 1(1)، 31-54.
نیکدل، فرهاد، کدیور، پروین، فرزاد، ولی‌الله، عرب‌زاده، مهدی و کاوسیان، جواد (1391). رابطه خودپنداره تحصیلی، هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی با یادگیری خودگردان، فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 6، (21)1، 103-119. Adelman, H. S., & Taylor, L. (1991). Addressing barriers to learning: Beyond School-Linked Services and Full-Service Schools. American Journal of Orthopsychiatry, 61(3), 454–421.
Aldridge, J., Laugksch, R. C., & Fraser, B. J. (2004). A cross-national study of the learning environments of Science classrooms in South Africa andAustralia. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego.
Angus, R., & Hughes, T. (2017). School Climate, Connectedness and Academic Achievement: Examining Positive Impacts from High School Mentoring Services. Education Leadership Review of Doctoral Research, 4(1), 69-84.
Archambault, I., Janosz, M., Fallu, J. S., & Pagani, L. S. (2009). Student engagement and its relationship with early high school dropout. Journal of Adolescence, 32(3), 651–670.
Babakhani, N. (2014). Perception of class and sense of school belonging and self-regulated learning: A causal model. Procedia-Social and Behavioral Sciences 116(2), 1477-1482.
Bay, N, Hasanabadi, H. R., & Kavosian, J. (1396). Structural model of competent believes and class perception with student achievement, 11, 1(4), 67-83. [In Persian].
تعداد بازدید از مقاله : 104
تعداد دانلود فایل : 85

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 1 (test) دوره 1 (test)

مقالات پر بازدید