این رویداد خاتمه یافته است و اطلاعات موجود در این سایت صرفا جنبه آرشیو دارد

:: مقاله مرتبط با : جلد 4 ، شماره 2 , 1

The Effectiveness of Emotion Regulation Skills Training on Executive Functions in Students with Procrastination Symptoms




نویسندگان :
سحر محرمی1،
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد خوی(مسئول)1
تعداد صفحات : 9
چکیده :

هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی بر کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با علایم اهمال کاری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی (نیمه تجربی) و با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با یک گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش‌آموزان دختر مشغول تحصیل در پایه یازدهم مدارس دوره دوم متوسطه شهر ماکو به تعداد 480 نفر در سال تحصیلی 98-97 بودند که از بین آنها 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های اهمال کاری تحصیلی (PAS) و آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (WCST) برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده‌ها از طریق آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره در نرم‌افزار spss تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی منجر به کاهش میانگین نمرات گروه آزمایش در کارکردهای اجرایی و ابعاد آن شامل خطای در جاماندگی و خطای کل نسبت به گروه کنترل شده است (01/0>P). با توجه به نتایج می‌توان مطرح کرد که آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی بر بهبود کارکردهای اجرایی و ابعاد آن در بین دانش‌آموزان اثر مثبت دارد. در مجموع نتایج حاصل از پژوهش حاضر حاکی از اهمیت بالای آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان در بهبود کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دارای علائم اهمال کاری تحصیلی می‌باشد



موضوع : علوم انسانی، علوم انسانی
کلمات کلیدی : مهارت‌های تنظیم هیجان کارکردهای اجرایی اهمال کاری تحصیلی
مراجع :
اشرفی‌حافظ، اصغر، سلطانی، اسماعیل، تقوی، سیدمحمدرضا و قارلی‌پور، ذبیح‌اله (1393). مقایسه کارکردهای اجرایی بیماران دیابت نوع دو با افراد بهنجار. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 23(3)، 116-109.
برهانی، عبدالله، مرادی، علیرضا، اکبری، مهدی و میرانی، روژین (1396). اثربخشی راهبردهای نظم جویی فرآیندی هیجان در بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش کیفیت زندگی در معتادان بهبود یافته مراکز کاهش آسیب (DIC). فصلنامه روانشناسی شناختی، 5(2)، 34-24.
پورعبدل، سعید، صبحی‌قراملکی، ناصر و عباسی، مسلم (1394). مقایسه اهمال کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 4(3)، 38-22.
خسروتاش، پریسا، ابوالمعالی‌الحسینی، خدیجه و هاشمیان، کیانوش (1396). مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی-هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانش‌آموزان با اختلال ریاضی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 7(27)، 113-79.
رمضان‌زاده، فاطمه، مرادی، علیرضا و محمدخانی، شهرام (1393). اثربخشی آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی در کارکردهای اجرایی و راهبردهای تنظیم هیجانی در نوجوانان در معرض خطر. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(2)، 45-37.
ستایشی‌اظهری، محمد (1398). فراتحلیل رابطه بین اهمال کاری و عملکرد تحصیلی، فصلنامهپژوهش هایکاربردیروانشناختی، 10(1)، 133-115
سیف، علی‌اکبر (1396). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: دوران.
شیخ‌الاسلامی، علی (1395). پیش‌بینی اهمال کاری تحصیلی براساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6)، 101-82.
شیخ‌الاسلامی، علی؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری (1393). تاثیر آموزش برنامه ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعلّل ورزی دانش‌آموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی 10(34)، 94-109
صالحی، اعظم (1390). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اساس مدل گراس و رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش علایم مشکلات هیجانی دانشجویان دانشگاه اصفهان. رساله دکتری تخصصی، دانشگاه اصفهان.
طبیبی، زهرا (1392). بررسی ارتباط کنش‌های اجرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری شهر کرمان، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .
عظیمی، مرتضی و توحیدلو، فاطمه (1396). تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کارکردهای اجرایی و خود-بازداری افراد دچار سوء مصرف مواد. روانشناسی معاصر، 12 (ویژه نامه مجموعه مقالات ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران)، 1198-1194.
تعداد بازدید از مقاله : 69
تعداد دانلود فایل : 71

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 1 (test) دوره 1 (test)

مقالات پر بازدید