Advanced Research in Microbial Metabolites & Technology
:: مقاله مرتبط با : جلد 1 ، شماره 1 , 1
The effect of e-learning on students" motivation for development and creativity
نویسندگان :
کاربر همایش نگار1، عاطفه نوراللهی2، کبری جمشیدی فر3،فرازنت(مسئول)1، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران(مسئول)2، دانشگاه فرهنگیان مرکز امام خمینی3
تعداد صفحات : 5
چکیده :
هدف پژوهش حاضر تاثیر آموزش الکترونیکی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان پسر پایه ششم مدرسه 15 خرداد اسلامشهر در سال 1397 بود که تعداد آنها در سال تحصیلی حاضر 124 نفر و در 6 کلاس مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری به شیوه هدفمند بود. بدین صورت که از بین 6 کلاس، 2 کلاس به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد که یک کلاس گروه آزمایش و یک کلاس نیز گروه گواه را تشکیل می داد. گروه آزمایش به شیوه آموزش الکترونیکی و گروه گواه به شیوه سنتی مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه های استاندارد شده انگیزه پیشرفت هرمنس(1977) و خلاقیت عابدی(1363) بود و نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش الکترونیکی بر انگیزه پیشرفت و خلاقیت دانش آموزان به طور معنی داری موثر است. بنابراین می توان گفت که این روش آموزشی می تواند موثرتر از روش سنتی عمل کند.
موضوع : مهندسی
کلمات کلیدی : آموزش مجازی، انگیزه پیشرفت، خلاقیت
مراجع :
اشرفیحافظ، اصغر، سلطانی، اسماعیل، تقوی، سیدمحمدرضا و قارلیپور، ذبیحاله (1393). مقایسه کارکردهای اجرایی بیماران دیابت نوع دو با افراد بهنجار. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 23(3)، 116-109.
برهانی، عبدالله، مرادی، علیرضا، اکبری، مهدی و میرانی، روژین (1396). اثربخشی راهبردهای نظم جویی فرآیندی هیجان در بهبود کارکردهای اجرایی و افزایش کیفیت زندگی در معتادان بهبود یافته مراکز کاهش آسیب (DIC). فصلنامه روانشناسی شناختی، 5(2)، 34-24.
پورعبدل، سعید، صبحیقراملکی، ناصر و عباسی، مسلم (1394). مقایسه اهمال کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(3)، 38-22.
خسروتاش، پریسا، ابوالمعالیالحسینی، خدیجه و هاشمیان، کیانوش (1396). مقایسه اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی و آموزش اجتماعی-هیجانی بر بهبود عملکرد توجه مداوم در دانشآموزان با اختلال ریاضی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 7(27)، 113-79.
رمضانزاده، فاطمه، مرادی، علیرضا و محمدخانی، شهرام (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در کارکردهای اجرایی و راهبردهای تنظیم هیجانی در نوجوانان در معرض خطر. فصلنامه روانشناسی شناختی، 2(2)، 45-37.
ستایشیاظهری، محمد (1398). فراتحلیل رابطه بین اهمال کاری و عملکرد تحصیلی، فصلنامهپژوهش هایکاربردیروانشناختی، 10(1)، 133-115
سیف، علیاکبر (1396). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: دوران.
شیخالاسلامی، علی (1395). پیشبینی اهمال کاری تحصیلی براساس راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و اضطراب امتحان در دانشجویان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(6)، 101-82.
شیخالاسلامی، علی؛ درتاج، فریبرز؛ دلاور، علی و ابراهیمی قوام، صغری (1393). تاثیر آموزش برنامه ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعلّل ورزی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی 10(34)، 94-109
صالحی، اعظم (1390). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اساس مدل گراس و رفتار درمانی دیالکتیک در کاهش علایم مشکلات هیجانی دانشجویان دانشگاه اصفهان. رساله دکتری تخصصی، دانشگاه اصفهان.
طبیبی، زهرا (1392). بررسی ارتباط کنشهای اجرایی و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری شهر کرمان، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی .
عظیمی، مرتضی و توحیدلو، فاطمه (1396). تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کارکردهای اجرایی و خود-بازداری افراد دچار سوء مصرف مواد. روانشناسی معاصر، 12 (ویژه نامه مجموعه مقالات ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران)، 1198-1194.
فلاطونی، ثاره، پیرخائفی، علیرضا و دودانگی، نسرین (1395). مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در کودکان دارای اختلال بیش فعالی و نقص توجه با کودکان دارای اختلال بیش فعالی نقص توجه همراه با اضطراب. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 22(3)، 211-201.
گال، دامین. مردیت.، بورگ، والتر.، گال، جویس. (1391). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی (جلد اول)، ترجمه احمد رضا نصر و همکاران. تهران: انتشارات سمت.
محمودزاده، رقیه و محمدخانی، شهرام (1395). کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی: نقش واسطه ای نشخوار فکری. دوفصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 14 (1)، 134-125.
محمودی، مریم (1396). تدوین و تعییم اثربخشی برنامه آموزشی راهبردهای تنظیم هیجان بر کارکردهای اجرایی و حل مساله اجتماعی کودکان با اختلال یادگیری. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
مرادی، علیرضا، جباری، حسین، میرآقایی، علیمحمد و پرهون، هادی (1390). عملکرد بیماران مبتلاء به ایدز در کارکردهای اجرایی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 6 (24)، 173-153.
مرادی، مسعود، فتحی، داود، غریبزاده، رامین و فائیدفر، زیبا (1395). مقایسهی فرسودگی تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری. مجله پزشکی ارومیه، ۲۷(۳)، 256-248.
مطیعی، حورا، حیدری، محمود و صادقی، منصورالسادات (1391). پیشبینی اهمال کاری تحصیلی براساس مؤلفههای خودتنظیمی در دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 24(8)، 70-50.
ندافی، لیلا.، کورش نیا، مریم. (1395). رابطه باورهای غیرمنطقی و کمال گرایی با اهمال کاری تحصیلی. مجله اصول بهداشت روانی، ویژهنامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، 512-506.
نریمانی، محمد، محمدی، گلاویژ، الماسیراد، نسرین و محمدی، جهانگیر (1396). نقش هوش اخلاقی و ادراک خطر در پیشبینی فرسودگی تحصیلی و اهمال کاری دانشآموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 6 (2)، 145-124.
نیکبخت، الهام، عبدخدائی، سعید و حسنآبادی، حسین (۱۳۹۲). اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشآموزان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، ۳ (۲)، ۹۴-۸۱.
تعداد بازدید از مقاله : 574
تعداد دانلود فایل : 36
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .
طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1